-
Programmatic specialista
-
Autószerelő
-
Eladó, szabász
-
Értékesítési menedzser - Állásportál.hu
-
Kisgyermeknevelő gondozó
-
Sofőr
-
Pincér
-
Épületkarbantartó munkatárs
2023. 10. 27
-
Pék - Kemencés
2023. 10. 27
-
Összeszerelő pozíció 2 műszakban Kunszentmiklóson
2023. 10. 27
-
Gépkezelő munkatárs (Szeged)
2023. 10. 27
-
Karbantartás támogató technikus
2023. 10. 27
-
Szállodai Karbantartó / Villanyszerelő
2023. 10. 27
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
2004-ben a Budapesti
Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Kertészettudományi Karának
Menedzsment és Marketing Tanszékén két hallgató is az ökopiacokat választotta
diplomatémájának. PhD doktori értekezés már készült ökomarketingből (Kürthy Gy.
1997., Mokry T. 2001.).
Egyetemi diplomamunkaként azonban -
ismereteink szerint - ezek az elsők, ráadásul egy évben kettő is. Ez köszönhető egyrészt dr.
Bálint János tanszékvezetőnek, aki kiírta a témát és inspirálta a két végzős
hallgatót, másrészt az ökogazdálkodás, a bioélelmiszerek, a bioéletmód iránt
egyre növekvő érdeklődésnek és igénynek.
A gazdálkodás feltételrendszere kidolgozott. A termelők számára a biotermékek piaci árusítását sikerek és kudarcok jellemzik. A fogyasztók a beszerzés nehézségeire, magas árakra, a szűk választékra panaszkodnak. Ezek okait tárta fel Rátonyi Andrea és Veress Krisztina.
Rátonyi Andrea a biopiacok életképességét vizsgálta két budapesti (Marczibányi téri, Újpesti) és három vidéki (telki, kecskeméti, tokod-altárói) piacon. A piacok között a legsikeresebb, komoly üzleti és pénzforgalmat lebonyolító Marczibányi téri mellett közepes méretű és egyszemélyes piac is volt. Így reális képet rajzolt fel a hazai ökopiacok sikereiről, kudarcairól, az árusok örömeiről, gondjairól, a vásárlók szokásairól, a bioélelmiszerek fogyasztása iránti elkötelezettségéről és az árakról.
Jól látta, hogy a piacok között a legszembetűnőbb
azonosság, hogy létrehozásuk hosszadalmas, forgalmuk növeléséhez nagyon sok idő
és kitartó munka kell. Amíg a piac életképessé nem válik, áldozatos,
elkötelezett és nagyon kemény szervezőmunkára van szükség.
Tapasztalatait,
az ökopiacokról kialakult véleményét, az ökopiacok jellemzőinek átfogó
értékelését, az ideálisnak tartott ökopiacot SWOT (Erősségek, Gyengeségek,
Lehetőségek, Veszélyek) analízissel elemezte. Ez egy olyan képzeletbeli
kereskedelmi hely, mely a vizsgált piacok jellemző tulajdonságait foglalja
magába, kiegészítve azokkal az ismeretekkel, amelyeket az adatgyűjtései során
szerzett. Tanulságos megismerni, hogy egy végzős hallgató, aki maga is egy
évtizede látogatja a biopiacot, hogyan látja az előnyöket,
hátrányokat, fejlesztési lehetőségeket, buktatókat.
"SWOT" = Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek, Veszélyek
Erősségek: (belső, pozitív tényezők) |
|
Gyengeségek: (belső, negatív tényezők) |
|
Lehetőségek: (külső, pozitív tényezők) |
|
Veszélyek: (külső negatív tényezők) |
|
Figyelemre méltó, hogy amíg a
különböző agrár, környezetvédelmi, egészségügyi stb. minisztériumok az
agrár-környezetvédelem, az egészségmegőrzés, prevenció fontosságáról nyilatkoznak, a
dolgozat készítője 2004-ben az FVM és az FVM Agrármarketing Centrum pályázatait
átböngészve egyet sem talált, mely elősegítené a fenti, állandóan hangoztatott célok -
pl. ökopiacok - megvalósítását.
Az igen alapos, körültekintő diplomamunka alapja lehet egy,
a hazai ökopiacok átfogó részletes értékelésének.